Musiikkileikki­koulu 3-6 v.

Lapsi osallistuu toimintaan jo ilman vanhempaa: totutellaan ryhmässä olemiseen sosiaalisia taitoja oppien ja muita huomioiden. Oman äänen ja motorisen kehittymisen myötä lasta kannustetaan yhä monipuolisempiin ilmaisukeinoihin

Harjoitetaan keskittymiskykyä sekä itsenäistä että ryhmässä toimimista. Harjaannutetaan valmiuksia vastaanottaa ja tuottaa musiikkia: tutustutaan keho- ja rytmisoittimiin sekä soitetaan melodiasoittimilla pieniä melodioita. Esiinnytään myös muiden iloksi. Opetellaan musiikillisten käsiteparien tunnistamista ja kehitetään rytmi- muoto- harmonia- ja melodiatajua. Tutustutaan rytmiin ja melodiaan, tunnistetaan säveltasoja ja osataan tuottaa niitä laulaen ja soittaen.

Oman kehon ja tilan hallinnan oppiminen ovat keskeisiä asioita musiikin ja liikunnan keinoin. Muskarissa vahvistetaan oman kehon tuntemusta, tilan hallintaa sekä eri liikunnallisten muotojen hallintaa (piiri, ketju, rivi, polut, suunnat). Nautitaan kasvaneista taidoista, luodaan niillä omaa ja uutta ja iloitaan yhteismusisoinnista!

Muskarissa tärkeitä ovat laulut, leikit ja lorut, piirileikit, musiikin kuuntelu ja kuvallinen ilmaisu. Tärkeitä tavoitteita ovat mm. ryhmässä toimimisen taitojen tukeminen, mielikuvituksen ja tunne-elämän kasvun vahvistaminen, yhteismusisointitaitojen oppiminen, oman kehon hallinnan lisääminen sekä loru- ja lauluvaraston kartuttaminen. Lasta rohkaistaan tuottamaan itse musiikkia, laulaen ja soittaen – näin vahvistetaan myös positiivista minä-kuvaa!